Buitenveldertbaan eerste helft 2023 vaker in gebruik door baanonderhoud Schiphol

Foto:

[SCHIPHOL] Schiphol heeft onlangs de voorlopige planning voor het baanonderhoud in 2023 bekendgemaakt. Het meest opvallend is het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan waardoor deze baan in de eerste helft van 2023 weinig in gebruik zal zijn voor het vliegverkeer. Daardoor zal de Buitenveldertbaan in de eerste zes maanden van volgend jaar waarschijnlijk vaker ingezet moeten worden als tweede baan voor starten (bij noordenwind) of landen (bij zuidenwind) tijdens piekmomenten. Ook kan de Schiphol-Oostbaan vaker in gebruik zijn als tweede landingsbaan.

Op Schiphol worden bij normaal baangebruik de Polderbaan en Kaagbaan het meest ingezet, omdat de vliegroutes voor deze banen boven minder dichtbevolkte gebieden liggen. Tijdens piekmomenten of als de weersomstandigheden dat vereisen, worden ook andere banen gebruikt. In de eerste helft van 2023 kan Schiphol daarbij geen gebruik maken van de Zwanenburgbaan, zodat de luchthaven uit moet wijken naar andere banen. Afhankelijk van de weersomstandigheden krijgt onder meer de Buitenveldertbaan in die periode meer vluchten te verwerken. Dat brengt dan extra vliegverkeer boven onder meer Amstelveen met zich mee.

Volgens de voorlopige planning vindt tussen 2 januari en half april om groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan plaats. Dat betekent echter niet dat de baan daarna weer volledig in gebruik genomen kan worden. Van eind april tot eind juni wordt er namelijk gewerkt aan vernieuwing van het landingssysteem.

JAARLIJKS ONDERHOUD De Zwanenburgbaan wordt overigens ook van maandag 26 september tot en met zondag 2 oktober buiten gebruik gesteld vanwege een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Dan wordt er onder meer gewerkt aan het herstel van het asfalt en de baanmarkeringen, schoonmaak van de verlichting en vervanging van lampen. Bij het groot onderhoud dat begin volgend jaar plaats moet gaan vinden, worden onder meer de asfaltlagen over de volledige lengte van de baan vervangen.